لوله پنج لایه یکی از انواع لوله صنعتی است که کاربرد های زیادی دارد. لوله های پنج لایه از طریق دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه فلز ساخته می ‌شوند. وزن لوله‌های پلی پروپیلن سبک است و به راحتی نصب می ‌شوند؛ اما مقاومت زیادی در برابر اختلاف دما ندارند. این لوله های پلیمری بسیار سبک هستند و نصب آسانی دارند؛ و در کیفیت آب عبوری خللی ایجاد نمی کنند. مقاومت کافی در برابر ضربه یکی از مهم ترین ویژگی های لوله های پنج لایه محسوب می شود. امروزه لوله‌ های 5 لایه جایگزین بسیاری از انواع لوله‌ های فلزی و پلیمری؛ خصوصاً در صنعت ساختمان ‌سازی شده‌ اند. لوله‌های پنج لایه یکی از انواع جدید لوله‌ ها هستند؛ و همان ‌گونه که از نام آن ها مشخص است از 5 لایه مختلف تولید شده‌ اند. برای خرید این نوع لوله صنعتی با بهترین قیمت از زانکو با شماره های زیر تماس بگیرید.

انواع لوله پنج لایه

لوله پنج لایه انواع مختلفی دارد. هر کدام از این لوله های ویژگی هیا خاص خود را ارئه می دهند. برای همین برای گروهی از کابرد های مشخص مناسب هستند. یکی از ویژگی هایی که مشخص می کند ؛بهترین کیفیت لوله پنج لایه تولید شده بر اساس مشخصات فنی لوله است. یکی از مشخصات طولی آن انبساط و انقباض لوله می باشد. این مورد در انواع لوله پنج لایه متفاوت است. از مزایای لوله ‌های پنج لایه می‌ توان به تحمل فشار بالا و نوسانات حرارتی، افت بسیار کم فشار؛ مطمئن در لوله کشی تو کار، جلو گیری از یخ زدگی و تغییر رنگ آب می‌ باشد. باید بگوییم مشخصات فنی لوله و اتصالات پنج لایه، علاوه بر نوع متریال، شامل مواردی؛ مانند طول، قطر داخلی، ضخامت و قطر خارجی نیز هست. در ادامه به معرفی انواع لوله پنج لایه می پردازیم. و ویژگی هر کدام را بیان خواهیم کرد.

لوله ۵ لایه ی PE

اولین نوع از لوله پنج لایه که به آن می پردازیم؛ لوله ۵ لایه ی PE است. این لوله ‌ها معمولا با نام PE-Al-PE شناخته می‌ شوند. پلیمر اصلی به کار رفته در آن پلی اتیلن است. لوله پلی اتیلن خود انواع زیادی دارد. این پلیمر در برابر فشار مقاومت خوبی ندارد؛ بنابراین استفاده از آن برای لوله کشی آب گرم توصیه نمی‌ شود. برای همین انواع دیگر از این لوله ها طراحی و ساخته شد. با این حال، لوله پلی اتیلن پنج لایه به دلیل قیمت مناسب و سهولت استفاده بسیار محبوب شده‌ اند. برای ورود به صفحه لوله پلی اتیلن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی: اتصالات پلاستیکی پنج لایه

لوله ۵ لایه PERT

پلیمرهای استفاده شده در لوله ۵ لایه PERT نیز از گروه پلی اتیلن ‌ها به شمار می ‌روند. که انتظار می رود همان ویژگی را ارئه دهد؛ اما این طور نیست. باید بگوییم تفاوت اصلی آن ها با لوله‌ های گروه قبلی، در نوع مولکول‌ های آن است. این تفاوت ویژگی برتری را به لوله ۵ لایه PERT بخشیده است. وجود پیوند های طولی در مولکول‌ های این لوله ‌ها باعث مقاومت بیشتر آن ها در برابر فشار آب می‌ شود. بنابراین این لوله بهترین گزینه برای لوله کشی آب گرم ساختمان محسوب می ‌شود. و بیشتر در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله ۵ لایه PEX

نوع دیگر لوله 5 لایه نیز لوله ۵ لایه PEX است. پلیم رهای مورد استفاده در لوله ‌های PEX-Al-PEX پیون دهای عرضی بسیار قوی ‌ای دارند. همین موضوع استحکام قابل توجهی را به این لوله ها بخشیده است. این لوله‌ ها را می‌ توان تا دمای ۹۵ درجه سانتیگراد استفاده کرد. بنابراین با خیال راحت از لوله های PEX برای لوله‌ کشی شوفاژ و آبگرمکن استفاده کنید. این سه نوع از انواع لوله پنج لایه بود که در مورد آن ها توضیح داده شد. برای خرید این لوله های می توانید با شماره های ما تماس بگیرید؛  و خرید خود را از تخصصی ترین سایت لوله، اتصالات و تاسیسات ایران انجام دهید.

لوله 5 لایه چیست؟

یکی از به روزترین محصولات در صنعت پایپینگ، لوله و اتصالات پنج لایه است. لوله و اتصالات پنج لایه، دارای دو لایه پلیمری، دو لایه چسب و یک لایه آلومینیوم هستند. این لوله را می توان یکی از انواع لوله پلاستیکی دانست. در نامگذاری این لوله‌ ها از نوع پلیمر و لایه فلزی بین آن ‌ها استفاده می ‌شود. لوله پنج لایه به لوله های تلفیقی گفته می ‌شود؛ که به طور معمول از دو لایه درونی و بیرونی ساخته شده است. لوله پنج لایه از دولایه چسب و یک لایه آلومینیوم ساخته می شود. لایه میانی این لوله که از جنس آلومینیوم است؛ به صورت طولی با تکنولوژی جوش می شود؛ که نقش مهمی در مقاومت لوله دارد. ساختار فیزیکی لوله های پنج لایه از نوع لوله های مرکب هستند؛ که از ترکیب دو لایه پلی اتیلن و یک لایه فلز و دو لایه چسب ساخته شده اند.

وزن لوله‌های پلی پروپیلن سبک است؛ و به راحتی نصب می ‌شوند، اما مقاومت زیادی در برابر اختلاف دما ندارند. این یک ویژگی بارز در انواع لوله پلاستیکی است. کیفیت لوله پنج لایه به نوع پلیمر استفاده شده و نوع چسب در بین لایه‌ ها مربوط می‌ شود. سطح داخلی لوله ۵ لایه بسیار صاف و نرم است؛ بنابراین فشار آب در مسیر عبور لوله بسیار کاهش می‌ یابد. این نوع لوله ها توانسته اند با ویژگی ها و خصوصیات مطلوب خود؛ جایگاه ویژه ای در بین مدل های دیگر لوله پلاستیکی پیدا کنند. برای خرید انواع دیگر لوله پلاستیکی بر  روی لینک زیر کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی: لوله‌های پنج لایه

مزایای استفاده از لوله پنج لایه

لوله پنج لایه به دلیل داشتن مزایای فوق العاده و کارایی مطلوب توانسته است، جزو پرفروش ترین محصولات در صنعت لوله کشی باشد. لوله پنج لایه دارای مزایای زیادی است. با داشتن بهترین لوله ۵ لایه، امکان ورود اکسیژن به لوله وجود ندارد؛ و در نتیجه خواص فیزیکی آب یا مایع داخل لوله تغییر نمی‌ کند. لوله های پنج لایه دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند. این نوع لوله در برابر انواع مواد اسیدی و قلیایی مقاومت دارد و دچار خوردگی نمی ‌شود. قیمت لوله پنج لایه نهایتا مقرون به‌ صرفه محسوب می ‌شود؛ چرا که هزینه نصب آن نیز پایین است و در بودجه مشتری صرفه‌ جویی می ‌کند. سطح داخلی لوله ۵ لایه بسیار صاف و نرم است؛ بنابراین فشار آب در مسیر عبور لوله بسیار کاهش می ‌یابد. یک لوله پنج لایه خوب می‌ تواند؛ در برابر زلزله مقاومت داشته باشد و در هنگام آتش‌سوزی دچار اشتعال نشود.

 لوله پنج لایه علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و رسوب ناپذیری که اکثر لوله های پلیمری آن را دارند؛ مقاومت حرارتی و تحمل فشار بالایی دارد. به طور کلی PEX یک ماده عالی برای لوله کشی سیستم های آب سرد و گرم باشد؛ از آن جا که انعطاف پذیر بالایی دارد. در صورتی می تواند از همه ی مزایای لوله های پنج لایه به خوبی بهره مند شوید؛ که نمونه های مرغوب را خریداری کرده باشید. پس توجه داشت باشید که از کدام منبع نسبت به خرید آن اقدام می کنید. می توانیم بگوییم زانکو بهترین گزینه خواهد بود.

ویژگی های لوله 5 لایه

لوله پنج لایه از سایز 16 میلیمتر تا 63 میلیمتر تولید می شود. این لوله های پلیمری بسیار سبک هستند و نصب آسانی دارند. مقاومت کافی در برابر ضربه یکی از مهم ترین ویژگی های لوله های پنج لایه محسوب می شود. همچنین دوام بالا و نیز قابلیت حفظ دمای مایعات هم باعث استقبال هر چه بیشتر از این سری لوله ها شده است. لوله پنج لایه کاربرد های وسیعی در سیستم های تآسیساتی و لوله کشی دارد. لوله پنج لایه به دلیل داشتن مزایای فوق العاده و کارایی مطلوب توانسته است؛ جزو  پر فروش ترین محصولات در صنعت لوله کشی باشد. لوله پنج لایه دارای انواع مختلفی است. توجه به مشخصات لوله پنج لایه در زمان خرید بسیار مهم است. برای ساخت و تولید این لوله ها از تجهیزات خاصی استفاده شده است. در واقع باید بگوییم لوله های پنج لایه، حالت تکامل یافته لوله های یک لایه هستند.

این لوله ها با استفاده از دو لایه چسب، یک لایه فلز و دو لایه پلیمر ساخته می شوند. لوله های پنج لایه از طریق دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه فلز ساخته می‌ شوند. وزن لوله‌ های پلی پروپیلن سبک است؛ و به راحتی نصب می ‌شوند، اما مقاومت زیادی در برابر اختلاف دما ندارند. کیفیت لوله پنج لایه به نوع پلیمر استفاده شده؛ و نوع چسب در بین لایه‌ ها مربوط می‌ شود. پلیمر های استفاده شده در این لوله‌ ها نیز از گروه پلی اتیلن‌ ها به شمار می ‌روند.

کاربرد لوله پنج لایه

این لوله ‌ها بیشترین کاربرد را در بخش سرویس بهداشتی دارند. با توجه به تحمل بالای لوله های ۵ لایه در برابر دمای آب، این لوله ‌ها انتخاب مناسبی برای؛ استفاده در شوفاژ و رادیاتور به شمار می ‌روند. کیفیت بالای این لوله ‌ها باعث می ‌شود؛ که از آن ها در کاربرد های حساس پزشکی استفاده شود. در سیستم های گرمایش از کف مدرن، دما و فشار آب بسیار بالا است؛ بنابراین بهتر است از لوله های پنج لایه استفاده شود. یکی از کاربرد های مهم این لوله‌ ها؛ در صنعت ساختمان سازی برای سیستم‌ های گرمایشی نوع گرمایش از کف است. این لوله و اتصالات می ‌توانند تا 50 سال عمر کنند. همچنین می ‌توانند تا 95 درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل کنند. ویژگی مهم این لوله و اتصالات، استفاده از فلز در کنار پلیمر است؛ که باعث افزایش استحکام این محصولات می ‌شود.

لوله پنج لایه مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی مانند اسید و باز ها دارند. برای اتصال لوله پنج لایه، نیازی به استفاده از جوشکاری و لحیم کاری نیست. لوله پنج لایه مقاومت بالایی در برابر یون‌های شیمایی و نمک دارند؛ به همین دلیل دچار خوردگی نخواهند شد. این لوله با لوله تک لایه تفاوت های زیادی دارد. لوله تک لایه ویژگی های جالب توجهی دارد. لوله تک لایه مزیت های خاص خود را نیز دارد. برخی کارشناسان معتقدند که برای اتصال لوله‌های پنج لایه نباید از قطعات برنجی استفاده کرد. برای خرید لوله تک لایه می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی: لوله فولادی

خرید و قیمت لوله پنج لایه

تا به این جای مطلب نکات کلی را در رابطه با لوله ‌های 5 لایه در خدمت شما عزیزان قرار دادیم. حال نوبت به چند نکته در مورد خرید و قیمت این محصول می‌ رسد. پیش از اقدام به خرید، از مشخصات فنی پروژه و کاربرد دقیق لوله تک لایه و اتصالات مورد نیاز خود، اطمینان حاصل کنید. برای اینکه بتوانید؛ از مزایای لوله ۵ لایه بهره ببرید و همچنین آسیبی به سیستم وارد نشود؛ باید به فکر خرید لوله های با کیفیت باشید. بررسی تمامی ویژگی ‌های فیزیکی و شیمیایی لوله ‌ها یکی از مواردی است؛ که در خرید لوله پنج لایه و همچنین لوله پلیکا باید در نظر گرفت. لوله ‌های 5 لایه امروزه به ‌عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌ ترین نوع لوله‌ ها شناخته می ‌شوند. قیمت لوله پنج لایه نیز از عوامل متعددی تاثیر می ‌گیرد؛ که از مهم ترین آن‌ها می ‌توان به نرخ ارز و قیمت مواد اولیه کارخانه اشاره کرد.

این لوله ها طبق استاندارد های ASTM F1282 ،ASTM F-1335 و ASTM F1281 و استاندارد ملی ایران ISIRI 12753 تولید می شود. چسب مخصوص به کار رفته که بر پایه مواد پلی اتیلن و از نوع چسب های گرما ذوب می باشد. تنها تفاوت این لوله با سایر لوله های پنج لایه، کلاس آن است. زانکو تامین کننده و عرضه کننده انواع لوله پلیمری و لوله پنج لایه و لوله پلیکا می باشد. هزینه ی پیشنهادی برای خرید این لوله ها در مقایسه با کارایی مطلوب آن ها بسیار مناسب است. این لوله ها در کنار لوله پلیکا پر کاربرد ترین ها هستند. که می توانید از زانکو خریداری کنید.

برای سوالات خود با ما تماس بگیرید

    راه های ارتباطی

    telephone-call

    شماره تماس: 

    021-22392688

    021-22392699

    whatsapp (1)

    واتساپ:

    09120383889

    location

    آدرس:

    تهران، الهیه