شیر پروانه ای یا butterfly valve  (باترفلای ولو) ،یکی از انواع شیرآلات صنعتی می‌ باشد. دستگیره این شیرآلات ربع گرد می‌ باشد که؛ با نود درجه چرخش کاملا باز یا بسته خواهد شد. شیرآلات پروانه ای در سایز های مختلف و بسته به مقدار خرید، می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. شیرآلات پروانه ای در انواع مختلفی موجود هستند. شیر پروانه ای ویفری نسبت به دو نوع دیگر این شیرآلات کاربرد بیشتری دارد. شیر پروانه ای ویفری نسبت به دو نوع دیگر سبک تر هستند. استفاده از شیرآلات پروانه ای در سیستم‌ هایی که؛ سیال آن‌ها به کار رفته در آنها شامل جامدات معلق است مناسب می ‌باشد. در صورت عدم رعایت کردن مسائل مذکور موجب خوردگی دیسک شیر و آشفتگی جریان خواهد شد که؛ از عمر شیر پروانه ای می کاهد. شیر پروانه ای در آلیاژ متفاوتی از جمله شیر پروانه ای چدنی، فولادی و استنلس استیل تولید می شود.

اجزای مختلف شیر پروانه ای

شیر پروانه‌ای پلیمری ویسپار دارای بدنه بسیار محکم و مقاوم؛ لاستیک از جنس EPDM، شفت استیل و دسته فلزی با استحکام بالا است. همواره در صنعت خطوطی وجود دارند که؛ سیال موجود در آن ها به شدت خطرناک و سمی می باشد. شیر پروانه ای میراب برای قطع، وصل و کنترل جریان سیال ها کاربرد دارد. شیر پروانه ای دارای طراحی خاص و ساده ای بوده و انواع گوناگون دارد. بدنه شیرآلات پروانه ای اصلی ترین عضو شیر می‌باشند که؛ دیگر اجزای شیر مثل دیسک ، شفت و عملگر روی آن سوار هستند. دستگیره شیر پروانه ای از نوع ربع گرد می باشد که؛ با یک چرخش 90 درجه ای از حالت کاملا باز به حالت کاملا بسته و بالعکس خواهد رسید. شیر های پروانه ای پلیمری عموماً عملکردی بهتر و طول عمری بالاتر نسبت به نمونه‌های فلزی دارا هستند.

شیر پروانه ای پلیمری ویسپار دارای استاندارد ملی تشویقی و تاییدیه؛ از معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می ‌باشد. یکی از انواع شیر های صنعتی که امروزه کاربردی گسترده در صنایع مختلف دارد؛ شیر پروانه ای می باشد. حتی برخی از سیستم‌ ها که نیاز دارند حجم زیادی از آب جابجا کنند؛ از شیر پروانه ای برای کنترل باز و بسته کردن منبع استفاده می ‌کنند. شیر پروانه ای در آلیاژ متفاوتی از جمله شیر پروانه ای چدنی، فولادی و استنلس استیل تولید می شود. شیرآلات صنعتی انواع دیگری هم دارد. کاربرد های شیرآلات صنعتی گسترده است.

مطلب پیشنهادی: لوله فولادی

آلیاژ شیر پروانه ای اهرمی

شیر پروانه ای در آلیاژ متفاوتی از جمله شیر پروانه ای چدنی، فولادی و استنلس استیل تولید می شود. بدنه شیرآلات پروانه ای موجود در این صفحه از نوع چدنی می باشد که؛ با توجه به نوع سفارش دیسک آن می تواند از نوع برنجی، استیل و ... باشد. عامل اصلی کنترل جریان در شیر پروانه ای دیسک است. با چرخش دیسک می توان میزان سیال عبوری را تنظیم کرد. هیچ محدودیت فشار و دمایی برای استفاده از این شیر دوار چرخشی وجود ندارد. به طورکلی اولین چیزی که با نگاه به شیر پروانه ای می‌ بینیم؛ یک بدنه و یک صفحه دایره‌ای است که دقیقاً وسط بدنه تعبیه می‌ شود. مجرا بند شیرآلات پروانه ای که عامل باز و بسته شدن شیر و قطع و وصل مسیر جریان است. با توجه به میزان اهمیت باز و بسته شدن و سختی باز و بسته کردن می توان استفاده کرد.

شیر های پروانه ای پلیمری عموماً عملکردی بهتر و طول عمری بالاتر نسبت به نمونه‌ های فلزی دارا هستند. به طور معمول شیر پروانه ای پلیمری در دنیا با کیفیت بالاتر از نمونه‌ های چدنی عرضه می گردد. در مجموع شیر پروانه ای پلیمری ویسپار با عمر مفید بالا، کیفیت عملکرد؛ قابلیت نصب و استفاده راحت، گزینه ‌ای مناسب نسبت به نمونه های فلزی می ‌باشد. یکی از انواع شیرهای صنعتی که امروزه کاربردی گسترده در صنایع مختلف دارد شیر پروانه ای می باشد. محصول زانکو است.

نحوه عملکرد شیر پروانه ای

عملکرد شیر پروانه ای  به گونه ‌ای است که؛ با نود درجه چرخش اهرم آن می ‌توان شیر را کاملاً باز یا بسته کرد. بدنه شیرآلات پروانه ای موجود در این صفحه از نوع چدنی می باشد که؛ با توجه به نوع سفارش دیسک آن می تواند از نوع برنجی، استیل و ... باشد. شیر های پروانه ای پلیمری عموماً عملکردی بهتر و طول عمری بالاتر نسبت به نمونه‌های فلزی دارا هستند. به طور معمول شیر پروانه ای پلیمری در دنیا با کیفیت بالاتر از نمونه‌ های چدنی عرضه می گردد. شیر پروانه‌ ای از جنس چدن: این جنس باترفلای ولو معمولاً برای مایعاتی که خاصیت خورندگی ندارند استفاده می ‌شود. صفحه یا دیسک در وسط لوله قرار می ‌گیرد. میله‌ ای از درون دیسک به خارج شیر عبور می ‌کند. در این بین شیر پروانه ای ویفری کاربردی متداول تر دارد؛ به وسیله دو فلنج در یک خط لوله کشی نصب می شود.

شیر پروانه ای پلیمری ویسپار دارای بدنه‌ ای بسیار مقاوم به ضربه می ‌باشد. تمامی شیر های تولیدی قبل از ارائه به مشتریان به صورت صد در صدی تست و کنترل کیفی می گردند. یکی از انواع شیرهای صنعتی که امروزه کاربردی گسترده در صنایع مختلف دارد شیر پروانه ای می باشد. باترفلای ولو UPVC: این مدل شیر پروانه ای نسبتا ارزان‌ تر است؛ و فرایند نصب و استفاده از آن دردسر کمتری دارد. چرخاندن میله از طریق دستگیره، دیسک را به صورت موازی یا عمود بر جریان قرار می ‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: شیرآلات چدنی

مزایای شیر پروانه ای چدنی

هزینه نگهداری شیر پروانه ای نسبت به سایر شیرها به مراتب کمتر است؛ چرا که قطعات کم تری از آن با سیال در ارتباط است و کمتر با پدیده ی خوردگی مواجه می شود. شیر پروانه ‌ای پلیمری ویسپار دارای بدنه بسیار محکم و مقاوم، لاستیک از جنس EPDM؛ شفت استیل و دسته فلزی با استحکام بالا است. یکی از انواع تجهیزات صنعتی و در واقع شیر آلات صنعتی با کاربرد فراوان؛ و مختص به خود شیر پروانه ای یا butterfly valve می باشد. اگر مایع سیال حاوی کلر یا نمک باشد باید از باترفلای ولو با جنس استنلس استیل استفاده شود. چرخاندن میله از طریق دستگیره، دیسک را به صورت موازی یا عمود بر جریان قرار می ‌دهد. شیرآلات پروانه ای معمولا طوری نصب می‌ شوند که؛ استم آن ها به صورت افقی قرار بگیرد. زیرا با این کار هنگام بسته شدن شیر پسماندهای درون لوله تخلیه و تمیز می‌شوند.

زمانی که شیر را باز می ‌کنید، قسمت پایین دیسک باید از جامداتی که ممکن است؛ در قسمت بالادست دیسک جمع شده باشند دور شود. شیر پروانه ای برای تنظیم جریان سیالات و گازهای فشار پایین و سیالاتی مانند؛ دوغاب که شامل مواد جامد معلق هستند مناسب است. شیر های پروانه ای پلیمری عموماً عمل کردی بهتر و طول عمری بالاتر نسبت به نمونه‌ های فلزی دارا هستند. انواع مختلف شیر پروانه ای بر اساس جنس، نحوه اتصال و انواع عملگر های آن‌ها تقسیم‌ بندی می‌ شوند. بسیار مهم است توجه داشته باشید خطوط لوله ‌ای که دارای شیر پروانه ای هستند.

کنترل جریان با شیر پروانه ای

عامل اصلی کنترل جریان در شیر پروانه ای دیسک است. با چرخش دیسک می توان میزان سیال عبوری را تنظیم کرد. مهم ‌ترین مزیت شیر پروانه ای پلیمری ساخته شده است. از پلاستیک صنعتی ویسپار عدم خوردگی و زنگ زدگی دیسک این محصول است. ابتدا این شیرها را بر اساس نحوه اتصال و بعد بر اساس محرک آن‌ها تقسیم بندی می ‌کنیم. چرخاندن میله از طریق دستگیره، دیسک را به صورت موازی یا عمود بر جریان قرار می ‌دهد. در جایی که استم به صورت عمودی قرار گرفته باشد. جامدات درون سیال می‌ توانند در زیر دیسک و قسمت اسپیندل جمع شده است. در نتیجه مانع بسته شدن کامل شیر شده و به آن آسیب بزنند. توجه داشته باشید خطوط لوله ‌ای که دارای شیر پروانه ای هستند. را نمی ‌توان برای تمیز کاری، تعمیر و نگهداری باز کرد. گاهی اوقات گفته می شود که شیر پروانه ای برای تنظیم جریان نیز استفاده می شود.

بدنه از جنس UPVC بوده و مقاومت آن در محیط های خورده نیز بسیار بالا است. شیرهای پروانه ای بر اساس نوع کانکشن یا نحوه اتصال آن‌ها به چهار دسته تقسیم می شوند؛ که عبارتند از: شیر فلنج شیر ویفر شیر لاگ شیر با اتصال جوشی. وقتی که صفحه  به اندازه 90 درجه بچرخد تا صفحه دیسک را با خط مرکزی لوله هم تراز کند. دستگیره شیر پروانه ای از نوع ربع گرد می باشد که؛ با یک چرخش 90 درجه ای از حالت کاملا باز به حالت کاملا بسته و بالعکس خواهد رسید.

جنس بدنه شیر پروانه ای بدون فلنج

شیر پروانه‌ای پلیمری ویسپار دارای بدنه بسیار محکم و مقاوم؛ لاستیک از جنس EPDM، شفت استیل و دسته فلزی با استحکام بالا است. انواع مختلف شیر پروانه ای بر اساس جنس، نحوه اتصال و انواع عملگرهای آن‌ها تقسیم‌ بندی می ‌شوند. در واقع شیر کاملاً باز است و سیال می ‌تواند از آن عبور کند. زمانی که شیر را باز می ‌کنید، قسمت پایین دیسک باید از جامداتی که؛ ممکن است در قسمت بالا دست دیسک جمع شده باشند دور شود. وزن کم، فضای اشغال شده پایین و هزینه کم تر از جمله این مزیت هست. شیر های پروانه ای پلیمری عموماً عملکردی بهتر و طول عمری بالاتر نسبت به نمونه‌ های فلزی دارا هستند. اگر مایع سیال حاوی کلر یا نمک باشد باید از باترفلای ولو با جنس استنلس استیل استفاده شود. بسیار مهم است توجه داشته باشید خطوط لوله‌ ای که دارای شیر پروانه ای هستند.

 را نمی ‌توان برای تمیز کاری، تعمیر و نگهداری باز کرد. مهم ‌ترین مزیت شیر پروانه ای پلیمری ساخته شده است. از پلاستیک صنعتی ویسپار عدم خوردگی و زنگ زدگی دیسک این محصول است. چرخاندن میله از طریق دستگیره، دیسک را به صورت موازی یا عمود بر جریان قرار می ‌دهد. شیر های پروانه ای بخصوص در سایزهای بزرگ تر؛ مزیت های سایر شیر ها مانند شیر فلکه کشویی، شیر سوپاپی را دارا است. به طور معمول شیر پروانه ای پلیمری در دنیا با کیفیت بالاتر از نمونه‌های چدنی عرضه می گردد.