زانویی یکی از انواع اتصالات لوله آب در لوله کشی است؛ که به دلیل شکل خمیدگی و شباهت به زانوی انسان، نام زانویی به خود گرفته است. زانو 87 درجه پوش فیت یکی از انواع آن است. از زانویی ها برای تغییر جهت جریان در بین دو لوله استفاده می شود. در سیستم های لوله کشی گاهی نیاز است. مسیر لوله ها را تغییر دهیم؛ در این مواقع می توان از زانویی ها استفاده نمود. برای متصل کردن زانویی ها می توان از بات فیوژن یا جوش حرارتی استفاده کرد. تولید لوله و اتصالات پوش فیت است که لوله و اتصالات سیستم‌ های فاضلاب را تولید می ‌کند. از پلی پروپیلن به عنوان ماده پلاستیکی اصلی تولید شده اند که؛ در برابر ضربه و فشارهای شدید. فیزیکی و همچنین مواد شیمیایی و حرارت بالا مقاوم است. زانکو عرضه کننده انواع اتصالات است.

مزیت های زانو 87 درجه پوش فیت

 لوله های فاضلاب  برای فاضلاب سرد و هم فاضلاب گرم استفاده شده است. مقاومت بالایی در برابر خوردگی، پوسیدگی، زنگ زدگی و تغییرات شیمیایی دارد. اتصالات نیوفلکس کاربر های زیادی دارد. از جمله این که برای انتقال صحیح و ایمن سیستم فاضلاب شهری در داخل و خارج خانه؛ به صورت رو کار و زیر خاک کاملا مناسب است. لوله های پوش فیت را می توان برای انتقال آبهای سطحی؛ هواکش فاضلاب، انتقال مواد سمی و شیمیایی و فاضلاب‌های شیمیایی به کار برد. بدون این که مشکلی برای آن ها به وجود بیاید. طول عمر این محصول در حدود 50 الی 100 سال اعلام شده است که؛ اگر لوله های پوش فیت نیوفلکس به همراه اتصالات آن استفاده شود. قطعاً بیشترین دوام را خواهند داشت. میزان انعطاف پذیری این محصول در مسیر حرکتهای زمین و ساختمان بیشتر است. اتصالات پلی اتیلن یک نوع دیگر از اتصالات است. اتصالات پلی اتلین کاربرد های زیادی دارد.

 در تولید این محصولات از مواد ضد حریق استفاده شده است. مانع از انتقال آتش می شود، نصب و اجرای آن آسان است؛ به سرعت به نتیجه می رسد. نیاز به چسب، حرارت و جوش دادن نداشته و به نوعی نیاز به نیروی متخصص در این مسیر نمی باشد. وزن محصول بسیار سبک است. به طوری که هزینه بالایی برای حمل و نقل آن نیاز نخواهد بود. طبق استاندارد DUN 8078 این محصول دارای مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی دارد.  اتصالات پلی اتیلن مزیت های بسیاری دارد. در مقاله ای به اتصالات پلی اتیلن پرداخته ایم؛ که می توانید مطالعه کنید.

مطلب پیشنهادی: اتصالات پلی اتیلن

اتصالات پوش فیت چیست؟

اتصالات پوش فیت (Push Fit Fittings) یا همان اتصالات قابل نصب با فشار؛ نوعی اتصالات لوله‌ های پلی‌ پروپیلن (PP) ، پلی ‌بوتیلن (PB) ، پلی‌اتیلن (PE) ، کروگزیل (Pex) و ... هستند. که برای اتصال آسان و سریع و بدون نیاز به ابزار خاصی به کار می ‌روند. این اتصالات، اغلب در سیستم‌ های توزیع آب گرم و سرد، تاسیسات آب و فاضلاب و گاز؛ سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و ... استفاده می ‌شوند. عمل کرد این اتصالات بر اساس نحوه ورود لوله به داخل بدنه‌ ی اتصالات است. در این اتصالات، یک لوله با قطر مناسب به داخل بدنه وارد شده است. با کمک یک یا دو حلقه از جنس O-Ring یا شیرآلات بسته می ‌شود. سپس با فشار دادن کلاهک بر روی بدنه اتصالات، لوله به داخل بدنه‌ ی اتصالات فشرده شده است. اتصالات جوشی هم نوع دیگر اتصالات است. باید بگوییم اتصال نهایی برقرار می ‌شود.

اتصالات پوش فیت به دلیل سادگی کاربرد، اتصال سریع و راحت و بدون نیاز به ابزار خاصی؛ در بسیاری از کاربرد های مختلف استفاده می ‌شوند. اتصالات جوشی بدون درز را در واقع با نام های اتصالات مانیسمان در بازار ایران می شناسند. انواع اتصالات فلزی مانیسمان یا همان اتصالات بدون درز، شامل اتصالات مختلفی می شود. اتصالات جوشی از نوع درزدار و بدون درز با استفاده از آخرین استاندارد های جهانی در شرکت زانکو انجام می شود. همچنین تمامی برند های که در بخش تامین و واردات ما نیز وجود دارند؛ باید این استاندارد را داشته باشند. در مورد اتصالات جوشی بیشتر بخوانید.

مطلب پیشنهادی: اتصالات جوشی

ویژگی های مثبت زانو  87درجه پوش فیت

در این بخش به ویژگی های مثبت زانو  87درجه پوش فیت می پردازیم. سادگی نصب: اتصالات پوش فیت بسیار ساده و آسان در نصب هستند. نیازی به استفاده از ابزارهای خاص ندارند. عدم نیاز به جوش: در اتصالات پوش فیت، نیازی به جوش و یا تیتراژ نیست. به همین دلیل این اتصالات برای محیط‌ هایی که قابلیت جوش کمی دارند مناسب هستند. قابلیت استفاده مجدد: اتصالات پوش فیت باعث می ‌شوند که لوله‌ها به راحتی جدا شوند؛ و در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر لوله‌ ها مجدداً به همان اتصالات متصل شوند. ایمنی بالا: این اتصالات در مقابل لوله‌ هایی که با جوش به هم متصل می ‌شوند، ایمنی بیشتری دارند؛ چرا که در صورت وقوع زلزله و یا تغییرات دمایی، به سختی از هم جدا می ‌شوند. قابل استفاده در زاویه‌ ها: اتصالات پوش فیت در زوایا و مناطقی که فضای کافی برای نصب لوله‌ ها وجود ندارد.

 به راحتی قابل استفاده هستند و امکان اتصال دو لوله در زاویه با این نوع اتصالات وجود دارد. مقاومت بالا در برابر خوردگی: اتصالات پوش فیت از موادی ساخته شده ‌اند که در برابر خوردگی و رسوب ‌گذاری مقاوم هستند. باعث می‌ شوند که لوله‌ های به داخل این اتصالات وصل شده است. در طولانی مدت تحت تاثیر خوردگی قرار نگیرند. لوله و اتصالات پوش فیت، سیستم لوله‌ کشی فاضلاب ساختمانی است که؛ هر یک از این اتصالات و لوله‌ ها در یک سو دارای سوکت می ‌باشند. باید  بگوییم که در آن یک حلقه آب ‌بندی جای دارد.

لوله پوش فیت بی‌‌ صدا

 لوله‌ پوش ‌فیت بی‌ صدا همان ‌طور که از اسم آن مشخص است. از ساختاری تشکیل‌ شده است که؛ می ‌تواند از ورود صدا به درون محیط‌ های ساختمانی جلو گیری کند. صدا در لوله‌ های پوش فیت بی‌صدا از سطح ۶ تا ۱۷ دسی ‌بل کاهش پیدا می ‌کند. بنا بر این تا حدود زیادی صدایی که درون این لوله‌ ها ایجاد می ‌شود؛ به محیط بیرونی درز نمی‌ کند و بنابراین به خاطر قابلیتی که دارد. برای ساختمان‌ های ادراری و منازل مناسب است. کامپاوند لایه‌ ی عایق درون لوله ‌های پوش فیتی است که؛ به‌ عنوان لایه‌ی بیرونی قرارگرفته و از خروج صدا به محیط بیرونی جلو گیری می ‌کند. علاوه بر این لایه، دولایه‌ی دیگر هم در زیر کامپاوند قرار دارند و به همین دلیل به این نوع لوله‌ها، لوله‌های سه لایه گفته می‌شود. لوله و اتصالات پوش فیت فاضلابی همگی از یک طرف اورینگ هایی دارند.

 به راحتی به لوله دیگر وصل می شوند؛ و نیاز به استفاده از دستگاه جوش وجود ندارد. این نوع لوله و اتصالات اغلب هزینه های پایینی دارد؛ و دلیل آن نیز عدم استفاده از اتصالات با جوش است. در لوله ساختمان ها کاربرد دارند دو نوع لوله پوش فیت و پلی اتیلنی که با یک دیگر در رقابت هستند. لوله و اتصالات پوش فیت از جنس پلی پروپیلن هستند که؛ دارای استحکام بالا بوده، در سیستم های فاضلابی با قیمتی بیشتر از لوله های پلی اتیلن انجام می شود. همین عامل سبب رقابت لوله های پلی اتیلنی و برتری بیشتری شده است.

زانو پوش فیت نوعی از اتصالات پوش فیت

 زانو پوش فیت نوعی از اتصالات پوش فیت می باشد که؛ برای تغییر مسیر رایزر یا لوله مورد استفاده قرار می گیرد. لوله و اتصالات پوش فیت به دلیل سهولت و سرعت در اجرا محبوب شده اند. همچنین لوله اتصالات پوش فیت نیازی به جوش و چسب نداشته است. تنها با یک مایع روان کننده (روان کننده پوش فیت و یا مایع ظرفشویی) به راحتی به یک دیگر متصل می شوند؛ و به لطف وجود یک اورینگ در قسمت مادگی اتصال به راحتی آب بند می شوند. زانو پوش فیت لیست قیمت نمایندگی فروش انواع زانویی لوله پوشفیت سایلنت؛ با سایز ۴۰ ۵۰ ۶۳ ۷۵ ۹۰ ۱۱۰ ۱۲۵ ۱۶۰ ۲۰۰ یا ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۸ اینچ. قیمت لوله واتصالات پوش فیت شامل مواردی مانند لوله های دو سر سوکت پوش فیت، زانو کوتاه°87، رابط، سیفون یک تکه کوتاه، زانو بلند° 87، سه راه °45، درپوش تست، و علمک سیفون(رایزر) می شود.

 عصایی پشت بام، زانو °67، زانو °45، سه راه تبدیل °87 ، دریچه بازدید، رابط بوگیر، چهار راه 67، سیفون سوکت دار، بست دیواری و ابزار پوش فیت عوامل تاثیرگذار روی قیمت لوله و اتصالات پوش فیت  هستند. مواد اولیه در تولید لوله های پوش فیت ارزان تر از لوله های پلی اتیلن است و قیمت این نوع لوله و اتصالات بیشتر بوده و همین عامل استفاده از لوله های پلی اتیلنی را بیشتر می کند. زانو 87 درجه پوش فیت بخشی مهمی از اتصالات است. زانو 87 درجه پوش فیت کاربرد های فراوانی دارد؛ که به آن پرداختیم.

مطلب پیشنهادی: سه راه مساوی جوشی

انواع سیستم لوله و اتصالات پوش فیت

 انواع سیستم لوله و اتصالات پوش فیت دارای دو مدل کلی است؛ پوش فیت معمولی و پوش فیت بی صدا که هر کدام؛ دارای مشخصات فنی و روش نصب منحصر به فردی هستند. انواع این لوله و اتصالات دارای ویژگی عدم تحمیل بارهای اضافی به ساختمان  هستند که؛ به دلیل کمی وزن و نبود نیاز به تقویت بخش های پذیرنده بار در ساختمان است. و ایمنی در شرایط آتش سوزی دارند. لوله های پوش فیت معمولی در بین انواع سیستم لوله و اتصالات پوش فیت کاربرد گسترده ای در ساختمان ها دارند. از نظر کیفیت جنس و مواد اولیه، طراحی، ساخت و نحوه نصب و اجرا نسبت؛ به دیگر لوله و اتصالات فاضلابی برتری دارد. لوله های پوش فیت بی صدا از انواع سیستم لوله و اتصالات پوش فیت بوده، از ساختاری تشکیل شده اند. که می توانند از ورود صدا به درون محیط های ساختمانی جلو گیری کنند.

 صدا در لوله های پوش فیت بی صدا از سطح ۶ تا ۱۷ دسی بل کاهش پیدا می کند. تا حدود زیادی صدای به وجود آمده درون این لوله ها به محیط درز نکرده است. مناسب ساختمان های اداری و خانه ها خواهد بود. کامپاوند لایه عایق درون لوله های پوش فیت است که؛ به عنوان لایه بیرونی قرار گرفته و از خروج صدا به فضا جلوگیری می کند. دو لایه دیگر زیر کامپاوند قرار گرفته است. به همین دلیل این نوع لوله ها، لوله های سه لایه نامیده می شوند. لوله های پوش فیت بی صدا مانند لوله های پوش فیت معمولی بوده است.